Monday, March 8, 2010

Pasar Tamu, Kota Belud

Semalam aku dan Milla pi Pasar Tamu Kota Belud..Gila betol aku nih. Tengah exam pun bleh pi jalan lagi. Kalau failed mati aku..huhu..Aku pi cari madu kat sini. Bukan madu tiga ye tapi madu lebah. Bagi aku pasar tu berbeza dengan pasar tani semenanjung. Berbeza sangat. Perjalanan nak ke sana lebih kurang sejam kalau drive dengan kereta la. Paling lama pun dalam 2 jam macam tu la.


Ni antara kuih tradisional masyarakat sini. Yang satu tu aku terlupa la namanya tapi kat semenanjung pun ada juga kuih tu. Yang dalam daun keladi tu adalah tapai nasi. Kalau kat semenanjung tapai dibungkus dengan daun pisang tapi sini balut dengan daun keladi. Kat pasar tu kain dijual macam lelong ( nota : mengikut kata kawan aku, Milla )


Ni hasil2 laut yang dijual. Kepah ada udang sungai ada haruan pun ada. Pekasam pun ada pekasam salai pun ada. Tapi aku terlupa nak tanya cara buat pekasam mengikut kaedah kota belud.


Kat sini pun ada jual gong dan 1 lagi tu aku terlupa la. Terlupa plak nak tanya harga gong tu. Tapi kawan aku kata mahal juga harganya. Tapi permainan ni memang jadi tradisi masyarakat situ. Gambar kat atas tu ada sorang pak cik dan mak cik tengah main permainan alat muzik gong. Sedap la juga sebab dorang pandai main ikut rentak maksudnya sorang ketuk gong kecik dan sorang lagi ketuk gong besar tapi tak lari picingnya.


Kat sini pun ada juga jual barangan tradisional dan akar kayu


Ini sekitar kawasan pasar


Mangsa aku kali ni adalah Milla. Nasib ko la sbb jadi kawan aku. Ape2 pun sory buat ko sakit kaki. Harap ko tak serik nak jejalan dengan aku lagi. Harap rancangan nak pi banjaran Croker tu jadi la ye. Aku nak test drive kat situ. Dengar kata best. Tak pe la Milla..bersabar la dalam melayani tabiat berjalan aku nih.hahaha

No comments: